Interview met een kebab verkoper

Een paar maanden geleden had ik een intake gesprek op de school voor mijn vervolgopleiding. Voor dit intake gesprek wouden ze dat ik iemand met een interessant beroep zou interviewen.

Dus ik heb een kebab verkoper geïnterviewd.

”Bas. Waarom zou je een interview houden met een KEBABVERKOPER? Ik weet dat je van kebab houdt maar had je niet een interessanter interview kunnen houden met iemand met een betere baan?”

Ja, ik had een interview kunnen houden met een piloot, een bank directeur of een politie agent, maar dat kan IEDEREEN doen. Ik wou origineel zijn en iemand uit kiezen waarvan ze het niet verwachtten.

Dus, ik heb mijn interview gehouden met een kebab verkoper. Niet omdat ik te lui was om iemand met een ”betere” baan te vinden of omdat ik van kebab hou (wat wel mooi was meegenomen want ik kreeg op het einde zelfs een broodje kebab van hem) maar omdat het mij interessant leek om te zien hoe het is om de hele dag in een foodtruck te staan en kebab te verkopen aan allemaal verschillende mensen en wat hij allemaal mee maakt op een dag.

12553002_932026093518883_805895223017823190_n

Dit is Mehmet. Hij is 52 jaar oud en woont in Amsterdam. Hijj staat elke week van maandag tot vrijdag op het plein naast Bisonspoor.

Dit zijn de vragen die ik voor hem had:

Waar kom je vandaan?

”Ik kom uit Turkije en ik woon in Amsterdam.”

Waarom ben je verhuist vanuit Turkije naar Nederland?

”Omdat ik in Nederland een betere toekomt kan opbouwen voor mij en mijn kinderen.”

Heeft u kinderen?

”Ik heb 3 kinderen, 2 jongens en 1 meisje. Ze zitten op de middelbare school.

Waarom dacht u dat u in Nederland een betere toekomst zou hebben dan in Turkije?

”Ik hoorde dat je in Nederland op financieel gebied betere omstandigheden hebt dan in Turkije. Ook heb je in Nederland meer keus qua onderwijs en scholen.”

Wat voor wou je worden als kind?

”Ik wou altijd iets in de horeca doen. Na de lagere school toen ik 13 was ben ik al gaan werken in een restaurant als afwasser en serveerder.”

Vind u dat u nu uw droombaan heeft als kebab verkoper?

*lacht* ”Ik ben tevreden met mijn baan en ik zie mijzelf niets ander meer doen dan dit. Ik mag niet klagen.”

Wat vind u het leukste aan uw werk?

”Ik vind alles leuk, het leukste is om met vaste klanten om te gaan en gezellig te praten,”

Zijn klanten wel eens onbeschoft tegen u?

”Nee, bijna nooit. Wel zijn er ”moeilijke” klanten die niet weten wat ze willen maar dat hoort erbij.

Ondertussen helpt Mehmet een paar klanten.

12524202_932026086852217_2403835334847218143_n

Denkt u wel eens terug aan uw leven in Turkije?

*diepe zucht* ”Elke dag, ik mis mijn familie, de mensen, de warmte en de cultuur.”

Zou u terug willen verhuizen naar Turkije?

”Ja, ik wil heel graag terug. Maar mijn kinderen zitten hier op school en hebben hier hun leven opgebouwd. Ik kan het ze niet aan doen om terug te gaan.” *lacht* ”Misschien later als ik met pensioen ben…”

Wat mist u dan precies uit Turkije?

”Ik mis vooral de cultuur en de hartelijkheid.” ‘Hier zijn mensen koud en zakelijk.” ‘Bijvoorbeeld, In winkels in Turkije, als er bijvoorbeeld een klein kind iets te drinken wilt af rekenen en niet genoeg geld bij zich heef, dan krijgen de kinderen het drinken gratis mee.” Als je hier ook maar een paar cent te weinig hebt dan krijg je het niet.” ”Ik heb ook 2 jaar in Engeland gewoond, daar zijn de mensen NOG kouder en zakelijker.”

Bent u wel eens gediscrimineerd?

”Soms, als ik op een plek ben waar veel Nederlandersn zijn, bijvoorbeeld in het gemeentehuis, mensen kijken me altijd een beetje verdacht aan.” ”Mijn broer die hier onlangs ook is komen wonen wilde zich inschrijven bij de woningbouw vereniging, er werd toen tegen hem gezegd dat hij terug moest gaan naar zijn eigen land.” ” Wij hebben gewoon een Nederlands paspoort, we zijn net zo Nederlands als alle anderen, maar als je er anders uit ziet, wordt je anders behandelt.”

Wat is volgens u het grootste verschil tussen Nederland en Turkije?

*lacht* ”Alles is anders..” “Ik denk dat het grootste verschil tussen Nederland en Turkije is dat er in Nederland veel meer regels zijn, het is veel strenger hier.” ”In Turkije zijn mensen meer open naar elkaar.”

Hoelang werkt u al in de horeca?

”Zoals ik al zei, ik ben na de lagere school gestopt met school en ben meteen gaan werken in de horeca.” ”Ik vind werken in de horeca heel leuk, ik hou van eten, zoals je kan.” *lacht*

Wat is uw lievelingseten?

”Ik hou van van alles, Turks, Italiaans, Chinees. Ik vind alles lekker.”

Als u één ding mocht veranderen aan uw baan, wat zou u dan veranderen?

”Ik weet het niet, ik vind het goed zo als het nu is..” *na lang nadenken’* ”Als ik iets mocht veranderen zou ik een mooiere en modernere foodtruck aanschaffen, ik heb daar nu helaas geen geld voor.”

Bent u moe na het werk?

”Ja, ik werk elke dag van 12 tot 8 uur.” ”Ik ben moe maar dat hoort erbij.”

Wat wilt u gaan doen als u met pensioen gaat?

”Ik weet het niet, ik wil in iedeer geval wel blijven werken, ik denk dat als je de hele dag thuis zit en en niets doet je snel dood gaat.”

Heeft u nog een droom of doel in het leven?

*lacht* ”Ik zou wel een wereldreis willen maken, maar ik heb daar helaas geen geld voor.”

1917258_932025780185581_6040626191836160169_n

 

Dit was mijn interview met Mehmet, ik mocht bij hem in zijn foodtruck zitten tewijl hij klanten hielp. Ondertussen stelde ik vragen, Mehmet is een rustige man. Ondanks dat hij niet zo goed Nederlands kon praten, was hij heel open en heeft hij mij als vreemde, heel veel vertelt over zichzelf. Ik kreeg zelfs een broodje kebab van hem op het eind. Ik vind altijd interessant om te zien hoe het leven van iemand anders eruit ziet dus ik vond het leuk om dit te doen.

 

Geef een reactie

