De kringloop van de toetsweek

toetsweek

De kringloop van de toetsweek

”Ik ga elke dag na school samenvattingen schrijven, een dag voorlopen op huiswerk, aantekeningen maken in de les en elke week mijn kamer stofzuigen. ” Dat is mijn spirit aan het begin van elke nieuwe SE-periode. Of ik het deze keer heb volgehouden?

Ja, voor een week dan.

Ik heb nu een week vakantie en heb net een SE week achter de rug. Dat is ook de reden waarom er vorige week geen blogpost online is gekomen.

Want in een SE-Week is het CHAOS

Ik zie het altijd als een voorgerecht, een hoofdgerecht en een nagerecht.

Het voorgerecht

Is de week van tevoren. Want nu gaan bijna alle leraren proberen de laatste hoofdstukken en informatie in 1 week te proppen. Maar dan van alle vakken + huiswerk van alle vakken. Nu begint het tot je door te dringen hoeveel je eigenlijk moet leren en heb je spijt dat je niet eerder bent begonnen. Elke dag van de week neemt de stress iets meer toe.

Het hoofdgerecht

Het is maandag. De wekker gaat. Je bent meteen klaarwakker. Je hebt gisteravond (hopelijk) alles doorgenomen en je voelt je alles behalve klaar voor de toets. Heel langzaam kom je uit bed en overweeg je om alles nog 1 keer door te nemen. Meestal doe ik dat niet omdat ik dan juist in de war raak. Je voelt en ziet eruit alsof je zo door kan gaan naar de casting van American Horror Story. Als je uiteindelijk ”klaar” bent om weg te gaan kijk je in de spiegel en probeer je jezelf nog wat moet in te praten: ”oke, ik heb wel goed geleerd, het komt vast wel goed…” Tot je op school bent en de eerste vraag van de toets ziet, en de eerste vraag al meteen niet begrijpt. Je leest de vraag 10 keer opnieuw, maar je weet gewoon niet wat ze van je willen. Dan blijf je 20 minuten steken bij 1 vraag, tot je op de klok ziet dat je nog maar een half uur hebt voor de hele toets van 2 kantjes met vragen die 10 keer zoveel punten opleveren. De stress neemt het over, en je raffelt de hele toets af om het uiteindelijk op tijd te kunnen inleveren.

Het nagerecht

Aan het einde van de week, als alles er op zit, je je geen zorgen meer hoeft te maken over toetsen en je eindelijk vakantie hebt, heb je de eerste dagen nodig om bij te komen van alles. Je slaapritme is in de war, je bent bijna helemaal ontspoord van elke dag leren en van alle stress. Eigenlijk heb je hele vakantie gewoon nodig om te revalideren.

En net als je een beetje bent bijgekomen, begint het feest weer van voren af aan.

 

Geef een reactie

